رسانه جو
  • خانه
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • بهداشت و سلامت
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • لایف استایل
  • ورزشی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
رسانه جو
  • خانه
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • بهداشت و سلامت
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • لایف استایل
  • ورزشی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
رسانه جو
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

چیدمان «به رسم ایران پرگهر»، تجربه زیست ایرانی مسلمان در آوردگاه فرهنگ جهانی غرب

hadigorji توسط hadigorji
اکتبر 8, 2025
در فرهنگی و هنری
0
چیدمان «به رسم ایران پرگهر»، تجربه زیست ایرانی مسلمان در آوردگاه فرهنگ جهانی غرب
403
اشتراک گذاری‌ها
2.4k
بازدید
اشتراک در فیس بوکاشتراک در توییتر

خوانش تحلیل پساساختارگرایانه دکتر علیرضا بهرهی ، شاعر، بنیان گذار شعر ایرانی پریسکه و فعال فرهنگی

از اینستالیشن  تلفیقی تعاملی «به رسم ایران پرگهر» با کیوریت سمیرا صفاری، مدرس دانشگاه، گرافیست و هنرمند معاصر

 

🔶 گزارش اخبارویژه

✍️ تحلیل از دکتر علیرضا بهرهی | 🖼 کیوریتور: سمیرا صفاری | 📅 مهر ۱۴۰۴

🏷️چیدمان به رسم ایران پرگهر با کیوریتوری سمیرا صفاری

  📸 عکاسان: مجید جراحی و ام‌البنین سیف‌زاده

تورنمایشگاه با اینستالیشن تلفیقی و تعاملی «به رسم ایران پرگهر» به کیوریتوری سمیرا صفاری، مدرس دانشگاه، پژوهشگر و مدیرمسئول گروه هنری رسم، از نیمه نخست سال تا 16 مهر ۱۴۰۴ (۲۰۲۵) با رویکردی بین‌المللی و حرفه‌ای برگزار شد. این رویداد هنری با حضور ۴۵ هنرمند ایرانی از اقصی نقاط جهان و ارائه بیش از ۵۰ اثر، به بررسی جایگاه هنر در همدلی ملی و التیام جوامع، پلی میان خلاقیت هنری، همبستگی اجتماعی و بازآفرینی امید پس از بحران‌ها پرداخت و تجربه‌ای تازه از تلفیق هنر، ادبیات، جامعشناسی، روانشناسی، فلسفه و … را به مخاطبان ارائه داد. مجموعه آثار هنرمندان از کشورهای مختلف همچون ایران، آلمان، قبرس، اسپانیا، امارات متحده عربی و آمریکا به صورت حضوری و آنلاین در موزه‌ها و گالری‌ها استانبول، گیلان و یزد، نیز پلتفرم‌های متنوع به نمایش درآمد.

 

 

رویداد هنری «به رسم ایران پرگهر»، با شعار هنر به رسم التیام و مهر، و با هدف بازخوانی آیین‌ها، ارزش‌ها و روایت‌های معاصر از «ایران پرگهر» در قالب تجربه‌ای چندرسانه‌ای، فرصتی تازه برای تعامل مخاطبان با اثر هنری فراهم آورد و با بازتاب رسانه‌ای و استقبالی جهانی، جایگاه خود را به عنوان یک تجربه میان رشته ای نوین هنری-اجتماعی تثبیت کرده است. ارجاع به نظریه‌هایی همچون پسااستعماری ادوارد سعید، مرگ مؤلف رولان بارت و بروتالیست، براهمیت میان‌رشته‌ای بودن این تجربه تأکید دارد. ترکیب هنرهای تجسمی، صدا، نور و طراحی فضایی با عناصر نمادین سبب شد، مخاطب نه تنها بیننده، بلکه بخشی از اجرا باشد. ماهیت تعاملی نمایشگاه، امکان تجربه شخصی و چندلایه‌ای را برای بازدیدکنندگان ایجاد نمود. نوشتن جملات عاشقانه و ملی بر کاغذهایی به رنگ پرچم ایران، مشارکت در پروژه‌های زیست‌محیطی و انتشار تحلیل‌های تخصصی اساتید حوزه‌های متفاوت به عنوان بخشی از فرآیند التیام جمعی، از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این رویداد جهانی است.

دکتر علیرضا بهرهی ، شاعر و بنیان گذار شعر ایرانی پریسکه، فعال فرهنگی، دکتری حرفه ای بازرگانی سیاسی دانشگاه تهران،پژوهشگر دکتری زبان وادبیات فارسی و دانش آموخته علوم استراتژی و  سیاسی، دارای ۳۵ عنوان کتاب تالیف شامل گردآوری ،مقدمه و اشعاراست. وی در جهت تحلیل اثر، بیان نمود که ایران دریای پر از گوهر است و اینکه ما ایران را به معدن جواهر تشبیه نمی‌کنیم از آن روست که معدن جواهر و سنگ‌های قیمتی نیاز به کندوکاو و مشقت دارد و سپس آن سنگ‌ها می‌بایست صیقل بخورند اما وقتی که ما ایران بزرگ را به دریای پر گهرتشبیه می‌کنیم یعنی گوهرهای بی شماری که در دل اقیانوس هستند و صرفاً می‌بایست کشف شوند. نمایشگاه سرزمین پر گهر هوشمندانه با تلفیق دو عنصر و رکن اصلی فرهنگ یعنی فرهنگ مادی  و فرهنگ غیر مادی که به آن فرهنگ معنوی اطلاق می‌شود توانسته است بانگاهی نو به نقش فرهنگ در زندگی شهروند ایران در روزگار معاصر بپردازد. فرهنگ مادی که شامل تمام دست ساخته‌های انسان در ساحت تصویر از جمله هنرهای تجسمی و دست ساخته‌های قابل لمس و رویت بشر جهت تلطیف زندگی روزمره شامل میز و صندلی و فرش و لباس و کفش وقطار و هواپیما وغیره می باشد زندگی مادی بشر را پشتیبانی می‌کنند. و آوردگاه دیگر یعنی فرهنگ معنوی که شامل باورها ،آداب و رسوم ، شعر، ادبیات ، تاریخ ، اسطوره ، دین ، مذهب ، موسیقی و غیره که در ساحت معنا به زندگی مادی بشر عمق ماورایی می دهند. نمایشگاه اخیر به درستی تلفیقی از انسان دارای شاخصه های غربی و فرهنگ غرب که بر روی هزاره‌های تمدن و تاریخ شرقی ایستاده است را به تصویر می‌کشد. ما در این نمایشگاه شاهد انسانی هستیم که پوشش و نگاه هویتی غرب را در بستر تفکرات و باورهای شرقی توامان یدک می کشد. ما به وضوح ایرانی مسلمان و مسلمان ایرانی را می بینیم. دست خط شهروند ایرانی با رگه‌های هویتی شهروند غربی کاملاً منحصر به فرد و تابلو دار هست. ما در این نمایشگاه با تلفیق سنت و مدرنیسم و حتی پست مدرنیسم چند لایه،با المان‌های هویتی خاصه ی ایرانی در کارزار جهان شهرهای فرا جغرافیایی روبرو هستیم. شاید نمایشگاه به رسم سرزمین پرگهر این پیام را فریاد می‌زند که شهروند ایرانی با وجود حرکت در کهکشان فرهنگ جهانی که عموماً توسط مدرنیسم غربی تعبیه شده است همچنان باید هویت و نگاه خاصه ایرانی را پاس بدارد. باشد که این قبیل فعالیت‌های فرهنگی اثرگذار همچنان در ترسیم چهره ی واقعی شهروند ایرانی صادق و امانت‌دار بماند.

 

در استیمنت این تور_نمایشگاه آمده است که هنر، رسم التیام جان هاست و ما، همواره ز یک گهواره کهنیم؛ ایران، گهواره‌ی مقدس هنرِ جاودانه‌ی ماست. هنر، ژرف ترین ساحت آزادی انسان است و خلاقیت، کلیدِ سحرآمیز این درگاه. پرداختن به هنر خلّاق و خلق متافیزیک هنری، به مثابه پرواز بر فراز دیوارهای روزمرگی و فرار از بندهای کلیشه، به ما امکان می‌دهد که در آسمان بی‌کران خیال پرواز کنیم. چه خوش است که این پنجره‌ی طلایی به جهان رویاها باز می‌گردد و مجال می‌دهد تا در کهکشان رنگ‌ها و نقش‌ها با جوهره‌ی خلاقیت هنرمند، پرسه زنیم. «به رسم ایران پرگهر»، پلی است مقدس و رازآلود که به پاس همدلی‌های فروزان گروه هنری رسم از اقصی نقاط جهان بنا شده، نمایانگر جلوه‌های هنر نابِ هنرمندان ایران زمین، در دیار قصه‌های طلایی پل بسفر و سرزمین روشنایی و بادگیرها، جایی که عشق و اسطوره در تار و پودش تنیده شده و روایتگر عاشقانه‌های جان ماست، که در دل تاریخ و افسانه‌ها می‌تپد.

 

 

در بیان نشانه شناسانه سمیرا صفاری، کیوریتور و ایده پرداز اینستالیشن تلفیقی تعاملی «به رسم ایران پرگهر»، آثار و چیدمان‌ها با بهره‌گیری از عناصر نمادینی همچون مانکن کت خاکستری در کنار درختان به نشانه روزمرگی جامعه، رگه‌های نارنجی خلاقیت، پرندگان و انارهای تازه و خشک به عنوان نماد امید، شاخه‌های زیتون و انجیر به نشانه صلح جهانی و خوشنویسی ایرانی در کنار پتینه‌های برگ و درخت، تجربه‌ای چندلایه را برای مخاطبان رقم زدند. هم‌زمان، مخاطبان با مشارکت فعال خود در نوشتن جملات و احساساتشان روی کاغذهایی به رنگ پرچم ایران، بخشی از این اثر شدند و با خلق جمعی، پیام صلح و همبستگی را گسترش دادند. این نشانه‌ها در مجموع تجربه‌ای چندوجهی و تعاملی برای مخاطبان رقم زدند که با موسیقی ملی-میهنی و مشارکت اجتماعی، پیام همدلی و التیام را در بستر جهانی گسترش داد.

در میان اساتید و هنرمندان حاضر در نمایشگاه های ترکیه و ایران، نام‌های چون آذین رضایی، آرشیدا خاجوی، اسماء سید، آناهیتا انصاری پور، امیر اخلاقی، بهناز رضایی، بنفشه خسروانی دهکردی، بنفشه پورزنگی، پارمیس مهدی آبادی، پرستش سعدمحمدی، پریا رحمانی اصل، پروین ریحانی خوزانی، تبسّم صمدانی، رزا اخلاقی، رزا صفرزاده، زهرا (ساره) عزیزی شنبه بازاری، زهرا رمضانی و زهرا یزدانی دیده می‌شود. نیز سمیرا صفاری، سیده فهیمه سعادت پور، صدیقه فرهادی، عاطفه نجاتی، علی صفاریان طوسی، کتایون فرهی فرد، كيسا راه پيما، فریبا شجاعی باغینی، فیروزه رضایی، مریم خوشدل، مریم شهبازی، مریم کاظمی، مرسده مقصودی، محبوبه عسکری، محبوبه شهنواز، مهناز غفوری، میترا مظاهری، موزه راشد ال درمکی، نسیم بنی نصرت، هاجر وهابزاده، هنان بازارگاد و ياس مظفرى از دیگر شرکت کنندگان در این رویداد هستند. همچنین علیرضا صفاری شمالی، حسن دستیاران، مریم نیک تبار، مهدیه سرداری و بهاره رجنی اساتید و هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه یزد می باشند.

 

برگزاری سلسه رویداد الهام بخش به رسم ایران پرگهر، از جمله در تاریخ ۱۸ خرداد در موزه ملی حصیر گیلان، از ۲۹ خرداد تا ۴ تیر در وبسایت گالری آرتز استانبول، از ۱۶ تیر تا ۱۶ مهر در پلتفرم‌های آنلاین گروه هنری رسم  و نگارخانه آویسنیت از جمله وبسایت، اینستاگرام و آپارات، نیز از ۶ تا ۱۲ شهریور در نگارخانه آویسنیت یزد به‌صورت حضوری و در قالب اینستالیشن تلفیقی تعاملی، تا ۱۷ مهر ادامه خواهد داشت. حاصل همکاری مشترک گروه هنری رسم و کیورتوری سمیرا صفاری، با اداره فرهنگ و ارشاد استان یزد و گیلان، معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان، اداره کل سازمان گردشگری و میراث فرهنگی خمام، فرمانداری شهرستان خمام، نگارخانه آویسنیت یزد، گالری آرتز استانبول ترکیه، گروه آوای نقش، گروه هنری فونیکس به سرپرستی رزا اخلاقی  با نمایش بخشی از آثار در فروردین سال جاری در مجموعه کارسل دو لور موزه لوور پاریس و ورد آرت دبی، و… بوده است. همچنین اجرای تورنمایشگاه، از همیاری کانون تبلیغاتی مهرزاد، کانون تبلیغاتی چتر قرمز، آتلیه راش، آژانس تبلیغات کلوزآپ، شرکت مهیانت، مجموعه مشاور برهم ساز، موسسه سبزکاران بالان با طرح بانی جنگل، خانه مد داربن، موسسه چند منظوره اکسون، آموزشگاه مهر آریایی، آموزشگاه آسو، نیز تلاش های شبانه روزی طی نیم دهه ، بیش از۱۰۰ نفر از اساتید و هنرمندان ارجمند همرسم از اقصی نقاط جهان، به رسم انسانیت، التیام و مهر به وطن صورت پذیرفت.

لینک‌های رسمی رویداد

  • 🎥 کلیپ اینستالیشن «به رسم ایران پرگهر»
  • 🎞️ فتوکلیپ چیدمان
  • 🖼️ نمایشگاه مجازی و کاتالوگ آثار
پایگاه خبری فرهنگ و هنر | بخش اخبار ویژه🏷️ 

 

 

برچسب ها: رسم ایران پر گهرسمیرا صفاریعلیرضا بهرمیفرهنگ ایرانینمایشگاه بین اللملیهنر معاصر ایران
نوشته قبلی

افتتاح درمانگاه دکتر پوراقدم در چهاردانگه

نوشته‌ی بعدی

توسعه شارژرهای سریع خودروهای برقی

نوشته‌ی بعدی
توسعه شارژرهای سریع خودروهای برقی

توسعه شارژرهای سریع خودروهای برقی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسعه شارژرهای سریع خودروهای برقی
فناوری

توسعه شارژرهای سریع خودروهای برقی

توسط hadigorji
اکتبر 10, 2025
0

توسعه شارژرهای سریع خودروهای برقی با دانش فنی ایرانی؛ گام بزرگ آرین ارس برای آینده مسیر حمل و نقل سبز...

ادامه مطلبDetails
چیدمان «به رسم ایران پرگهر»، تجربه زیست ایرانی مسلمان در آوردگاه فرهنگ جهانی غرب

چیدمان «به رسم ایران پرگهر»، تجربه زیست ایرانی مسلمان در آوردگاه فرهنگ جهانی غرب

اکتبر 8, 2025
افتتاح درمانگاه دکتر پوراقدم در چهاردانگه

افتتاح درمانگاه دکتر پوراقدم در چهاردانگه

اکتبر 5, 2025
MTC سومین مجمع بین المللى آستراخان

MTC سومین مجمع بین المللى آستراخان

سپتامبر 30, 2025
حادثه ای برای دو مامور فراجا

حادثه ای برای دو مامور فراجا

سپتامبر 25, 2025
  • درباره ما
  • تماس با ما
دنبال کنید:

تمامی حقوق برای پایگاه خبری رسانه جو محفوظ می باشد.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • بهداشت و سلامت
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • لایف استایل
  • ورزشی

تمامی حقوق برای پایگاه خبری رسانه جو محفوظ می باشد.