وقتی با قطعی سامانه مواجه میشوید و نمیدانید این سامانه چند دقیقه یا چند ساعت دیگر درست خواهد شد، اینجاست که عطای حق بیمههای پرداختی را به لقای آن میبخشید و قیمت داروها رو به صورت آزاد حساب می کنید.
به نقل از رسانه جو ؛ مرکز پژوهشی «بتا» هفته گذشت اعلام کرد که بیش از 25 هزار توییت و 20 هزار پست اینستاگرام درباره مشکلات مربوط به دارو و داروخانهها منتشر شده است. بیش از 90 درصد این محتوا دارای بار احساسی منفی از جمله خشم و اندوه است. خشم و اندوهی که در کنار مشکلات اقتصادی و گسترش کرونا اعصاب و روان ایرانیان را به بازی گرفته است. اما ریشه این مشکلات چیست؟ آیا فقط مسئله کمبود برخی اقلام دارویی است؟
مردم صحبتهای دیگری هم دارند. جدای از کمبود سرم و برخی داروهای خاص، کاربران از برخی مشکلات دیگر هم سخن گفتهاند. وقتی به لیست پرتکرارترین سازمانها و نهادها در این گزارش نگاهی میاندازیم، نام سازمان تامین اجتماعی در جایگاه چهارم خودنمایی میکند.
ماجرای تکرار نام تأمین اجتماعی در شبکههای اجتماعی، به سامانهای باز میگردد که مدتی است جایگزین دفترچههای کاغذی قدیمی شده است. موضوعی که در ابتدا بسیار خوب و در راستای کاهش زحمت بیمهشدگان به نظر میرسد. واقعیت اما داستان دیگری دارد. بسیاری از کاربران از قطعی گاه و بیگاه این سامانه شاکی هستند. موضوعی که موجب سردرگمی، شلوغی بیمورد و البته ضرر مالی به بیمه شدگان شود.
موضوع ساده است. وقتی پس از یک صف انتظار طولانی نسخه خود را دریافت میکنید، با قطعی سامانه مواجه میشوید. در یک طرف جمعی خسته و احتمالاً عصبانی از شلوغی که پشت سر شما منتظر دریافت دارو هستند، از طرف دیگر بیماری که در بیمارستان یا منزل منتظر دریافت داروست. شما هم نمیدانید این سامانه چند دقیقه یا چند ساعت دیگر درست خواهد شد.
اینجاست که عطای حق بیمههای پرداختی را به لقای آن میبخشید و قیمت داروها رو به صورت آزاد حساب میکنید. البته شاید برای شما این رقم عدد بزرگی نباشد اما اگر هزاران بیمهشده دیگر در همین ساعات قطعی بیخیال استفاده از آن شوند احتمالا میلیونها تومان سود به جیب سازمان تأمین اجتماعی میرود. موضوع البته تنها به زمان قطعی سامانه محدود نمیشود و آن طور که برخی کاربران فضای مجازی نوشتهاند، گاهی داروخانهها به کد ملی و استعلام آن توجهی ندارند و مبلغ را آزاد حساب میکنند.
مشکلات سامانه تأمین اجتماعی اما سرنخهای بزرگتر و پیچیدهتری هم دارد. برخی کارشناسان در دسترس نبودنهای مکرر انواع و اقسام سامانههای تازه تأسیس، خصوصاً در حوزه درمان را اتفاقی عمدی میداند. آنها میگویند بر اساس برخی شواهد و اظهارات کاربران در سامانههای ضروری زندگی مردم، پشت پردهای فراتر از موضوع سود تأمین اجتماعی از قطعی چند ساعتی سامانه دارد.
شفاف شدن فرآیندهای درمانی و تأمین دارو ضرر بزرگی را به مافیا و سودجویان این حوزه میزند. آنها بهترین راه را در بدنام کردن فرآیندهای الکترونیکی میان مردم یافتند. گزارش مرکز پژوهشی بتا نشان میدهد حدود 80 درصد کاربران از این سامانه ناراضی هستند و این موضوع میتواند به نابودی یا تغییر شکل اجرای این تصمیم منجر شود. موضوعی که حتماً مورد علاقه مافیای تأمین دارو است.
اکنون با روی کار آمدن دولت جدید و استقرار شخصیتهای جدید در مسند وزارت، تلاشها برای کسب رضایت مردم و نشان دادن تفاوت آغاز خواهد شد. طبیعتاً بخشی از این تلاشها به تصمیماتی سریع برای جلب رضایت مردم اختصاص خواهد داشت که به خودی خود بد نیست اما بیم آن میرود این تصمیمات توسط گروههای ذینفع به سمت نادرستی هدایت شود.
مبارزه با فساد از شعارهای اصلی دولت جدید است که بیشک تحقق دولت الکترونیک یکی از زیرساختهای اصلی آن است. متضرران احتمالی تحقق دولت الکترونیک که در طول سالیان دراز سودهای کلانی به جیب زدهاند، اکنون توانایی دارند هر تلاشی را برای توقف یا اجرای ناقص دولت الکترونیک ساماندهی کنند. ضربه زدن به حیثیت و کارآمدی سامانههای الکترونیکی یکی از فعالیتهای احتمالی آنهاست.
انتظار میرود وزرای جدید، خصوصاً در وزارتخانههای کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی توجه ویژهای به دولت الکترونیک و تلاشها برای مخالفت جلو و پشت پرده با آن داشته باشند. دعوای موافقان و مخالفان گسترش سامانههای برخط یکی از چالشهای کمتر رسانهای شده است که سالهای آینده صفبندی جدیدی در مدیریت کشور ایجاد خواهد کرد.